Blender bevezető

A blender egy 3d modellező, animációs, kompozitáló (van erre rendes magyar szó?), filmvágó és játék készítő program. (Lehet, hogy mást is tud, de most legyen elég ennyi.) A program ingyenes, sőt szabadon módosítható, és a www.blender.org oldalon le is tölthető Windows, Linux és Mac OS X, Solaris és Irix rendszerekre.

Ezek az oldalak a 2.66 verzióról írodnak. (Ahol nem éreztem zavarónak, ott meghagytam a régebbi verzióval készült képernyőképeket.)

Kezelői felület


A blender ablak kisebb ablakokra tagolódik. A fenti képen kiemeltem ezek közül kettőt: a 3d ablakban (3d view) látjuk a virtuális világunkat, a tulajdonságok ablakban (properties) pedig a kijelölt objektum tulajdonságait állíthatjuk. Az egyes ablakok alján vagy tetején láb- illetve fejléc található, ennek bal szélén az ikon jelzi az adott ablak típusát. A 3d ablak bal oldalán látszik az eszköztár (toolbar), ez tehát nem külön ablak.

A fenti képen még három ablak látszódik: felül az infó ablak, ami egyetlen láblécből áll, jobb oldalt a tulajdonságok ablak fölött az objektumokat felsoroló ablak, a 3D ablak alatt pedig az idővonal ablak. Ezeket nem is jelöltem meg a képen, egy ideig jól megleszünk ezek nélkül is.

Billentyűzet, egér

A leírásban a következő jelöléseket használom:

G g billentyű megnyomása (nem kell nyomva tartani)
NUM4 numerikus billentyűzet 4-es: a NumLock legyen bekapcsolva
Home az a Home billentyű, ami nem a numerikus billentyűzeten van
LMB, MMB, RMB bal egérgomb, középső egérgomb (egérgörgővel kattintás), jobb egérgomb
görgő egérgörgő forgatás
Control+Shift+A A Control, Shift funkcióbillentyűk és az A billentyű együttes lenyomása

Blenderben sokmindent érdemes billentyűzettel elérni. Viszont fontos, hogy melyik ablakon belül van az egérkurzor: ugyanaz a billentyűparancs mást jelenthet a 3d ablakban, mint a tulajdonságok ablakban. Ha külön nem említem, akkor a billentyűparancsok kiadásakor az egér a 3d ablakon belül legyen.

Gyakorlatok

Az alapvető használatot gyakorlatokon keresztül mutatom be: ebben a sorrendben érdemes végigmenni, mert az elején leírtakat később ismertnek tekintem.

  1. Üvegpohár
  2. gomba
  3. animáció
  4. gekkó
  5. dagi
  1. Bódis Ábel játék tutorialja

Külső oldalon

  1. híd array és curve módosítókkal
  2. Valódi repedés 2 perc alatt
  3. blendertutorial.hu