Notice: Undefined variable: headers in /www/html/info/global.php on line 46
Blender bevezető
A blender egy 3d modellező, animációs, kompozitáló (van erre rendes magyar szó?), filmvágó és játék készítő program. (Lehet, hogy mást is tud, de most legyen elég ennyi.) A program ingyenes, sőt szabadon módosítható, és a www.blender.org oldalon le is tölthető Windows, Linux és Mac OS X, Solaris és Irix rendszerekre.
Ezek az oldalak a 2.66 verzióról írodnak. (Ahol nem éreztem zavarónak, ott meghagytam a régebbi verzióval készült képernyőképeket.)
Kezelői felület
A blender ablak kisebb ablakokra tagolódik. A fenti képen kiemeltem ezek közül kettőt: a 3d ablakban (3d view) látjuk a virtuális világunkat, a tulajdonságok ablakban (properties) pedig a kijelölt objektum tulajdonságait állíthatjuk. Az egyes ablakok alján vagy tetején láb- illetve fejléc található, ennek bal szélén az ikon jelzi az adott ablak típusát. A 3d ablak bal oldalán látszik az eszköztár (toolbar), ez tehát nem külön ablak.
A fenti képen még három ablak látszódik: felül az infó ablak, ami egyetlen láblécből áll, jobb oldalt a tulajdonságok ablak fölött az objektumokat felsoroló ablak, a 3D ablak alatt pedig az idővonal ablak. Ezeket nem is jelöltem meg a képen, egy ideig jól megleszünk ezek nélkül is.
Billentyűzet, egér
A leírásban a következő jelöléseket használom:
G | g billentyű megnyomása (nem kell nyomva tartani) |
NUM4 | numerikus billentyűzet 4-es: a NumLock legyen bekapcsolva |
Home | az a Home billentyű, ami nem a numerikus billentyűzeten van |
LMB, MMB, RMB | bal egérgomb, középső egérgomb (egérgörgővel kattintás), jobb egérgomb |
görgő | egérgörgő forgatás |
Control+Shift+A | A Control, Shift funkcióbillentyűk és az A billentyű együttes lenyomása |
Blenderben sokmindent érdemes billentyűzettel elérni. Viszont fontos, hogy melyik ablakon belül van az egérkurzor: ugyanaz a billentyűparancs mást jelenthet a 3d ablakban, mint a tulajdonságok ablakban. Ha külön nem említem, akkor a billentyűparancsok kiadásakor az egér a 3d ablakon belül legyen.
Gyakorlatok
Az alapvető használatot gyakorlatokon keresztül mutatom be: ebben a sorrendben érdemes végigmenni, mert az elején leírtakat később ismertnek tekintem.